شناخت کنه واروا و مبارزه با آن

 

کنه واروا چیست و چگونه مبارزه کنیم؟

واروآ این یک بیماری خطرناک است که باعث تلفات و آسیب جدی به کلنی های زنبور عسل می شود. با واروآ باید به طور موثر برخورد شود
واروآ یک بیماری خطرناک زنبور عسل است
واروآ این یک بیماری خطرناک زنبور عسل است که باعث تغییر شکل بال ها و پاها در زنبورها، ناهنجاری های بدن مانند پاهای کوتاه، کوتاهی شکم و علائمی مانند خسیس و کم بهره وری در زنبورهای بالغ می شود و باعث ایجاد عوارض تا انقراض در زنبورها می شود که به راحتی از یکی منتقل می شود. کندو به دیگری، و زمینه سازی برای بیماری های دیگر
اولین بار در هند در سال 1904 در جهان ظاهر شد و در کشور ما نیز از سال 1978 در مستعمرات اطراف ازمیر مشاهده شده

 

مضرات واروآ

از آنجایی که واروآ از همولنف لارو، شفیره و بالغ تغذیه می کند، زنبورهای جوان نمی توانند به خوبی رشد کنند، بالغین ضعیف هستند و نمی توانند پرواز کنند. آنها برای خلاص شدن از شر انگل مبارزه می کنند و بی قرار می شوند.

تعداد زنبوران بدون بال در کلنی زنبور عسل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. توانایی جفت گیری ملکه کاهش می یابد.
طول عمر ملکه و زنبورهای کارگر کوتاه می شود. زنبورهای کارگر کوچکتر از حد معمول هستند. کاهش قابل توجه وزن زنده به خصوص در دوره شفیرگی وجود دارد.
ناهنجاری هایی مانند نداشتن بال، تک یا کوتاه بودن بال، فقدان پا، کوتاهی شکم در زنبورهای جوان که از چشم خارج می شوند دیده می شود.
مراقبت از فرزند زنبورهای کارگر ضعیف می شود و بر این اساس ظرفیت تخم گذاری مادر کاهش می یابد.
اگر تعداد لاروهای مرده در سلول های شانه زیاد باشد زنبورها نمی توانند آنها را بیرون کنند. بنابراین، لاروهایی که در چشم خشک می شوند علائمی شبیه به لوک اروپایی ایجاد می کنند. با این حال، هیچ بویی وجود ندارد، درب سلول های لانه زنبوری مهر و موم شده به رنگ تیره است، سوراخ هایی ایجاد شده است اما فرورفته نیست و اطراف آن سفید شده است.
زخم های ایجاد شده توسط واروآ در هنگام تغذیه، محیط مساعدی را برای عوامل مختلف بیماری ایجاد می کند. مقاومت زنبورها در برابر بیماری ها نیز کاهش می یابد.
مستعمرات ضعیف شده توسط Varroa توسط مستعمرات دیگر غارت می شوند
از آنجایی که زنبورها بی قرار هستند، گاهی اوقات نمی توانند خوشه های زمستانی بسازند.
 
محافظت در برابر بیماری واروآ
مانند همه بیماری ها، در مبارزه با واروآ  باید از داروهای کنه از اسپری های کنه و نوار های کنه استفاده تا از رشد کند جلوگیری کرد. هدف اصلی باید محافظت از زنبورها در برابر بیماری باشد
الف) مبارزه فیزیکی با واروآ:
مبارزه فیزیکی کاربردهای گرمایی است که به منظور تغییر شرایط مناسب زندگی واروآ در کندو برای مدت معینی اعمال می شود. در کندوهای مخصوص تهیه شده، زمانی که دمای کندو به روش مصنوعی به 46 درجه سانتیگراد افزایش یابد، واروآ از بین می رود و به تخته کف کندو می افتد. این برنامه فقط در زنبورهای بسته بندی شده (کلنی زنبور عسل بدون قاب قرار داده شده در ظروف مخصوص حمل زنبور عسل) قابل انجام است. عدم استفاده از ترکیب شیمیایی مشکل باقیمانده عسل را برطرف می کند. با این حال، این روش گران است، نیاز به توجه دارد و روشی نیست که به راحتی توسط همه قابل استفاده باشد.
ب) کنترل بیولوژیکی علیه واروآ:
روش های کنترل بیولوژیکی بر این اصل استوار است که لانه زنبورهای حاوی واروآ با شفیره زنبور عسل پس از لعاب زدن چشم ها از بین می روند. از آنجایی که واروآ معمولاً در سلول های لانه زنبوری نر ته نشین می شود، سلول های لانه زنبوری نر به صورت کنترل شده در اختیار زنبورهای کندو قرار می گیرد و ملکه برای تخم گذاری در این سلول ها قرار می گیرد و زمانی که لارو بسته می شود، این سلول ها از بین می روند یا ذوب می شوند تا به موم سنگ همان موم کلوخ تبدل شوند.

 


ج) کنترل شیمیایی:
مبارزه با مواد شیمیایی مختلف با خاصیت کنه کشی است. در تجویز دارو باید به نکات زیر توجه کرد.
الف) استفاده از اسپری های فرمیک بالکان بلغاری  و فلووالینات روسی و داروهای بی پین روسی و داروهای دودی مثل وامیترات ترکیه برای از بین بردن کنه واروا تاثیر گذار هستند اما در مورد استفاده از این مدل دارو ها باید به مدت۲۱   روز یعنی هر هفته ۱ بار .ب مدت ۱ ثانیه از دریچه اسپری شود  ۲۴ ساعت درب کندو باز نشود
ب) داروها باید طبق توضیحات و در دوزهای مناسب استفاده شوند.
ج) سمپاشی دارو های بی پین روسی در دوره برداشت عسل انجام نشود، سمپاشی در اوایل بهار و اواخر پاییز انجام شود.
د) سمپاشی عموماً باید در روزهایی که دمای هوا بالای 14 درجه سانتیگراد است و ترجیحاً در عصر هنگام بازگشت زنبورها به کندو انجام شود.
ه) در صورت وجود تخته جداکننده در کندو در هنگام سمپاشی باید برداشته شود تا زنبورها بتوانند آزادانه حرکت کنند و دقت شود که نوارهای بخور با آتش نسوزند و در هنگام استفاده از ماسک و دستکش ضد اسید و عینک استفاده شود.

 

دیدگاه شما

رسانه های همکار
استفاده از مطالب سایین شهد برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام سایین شهد و لینک به منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت به فروشگاه سایین شهد تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.